יום ג', ו’ בתשרי תשע”ח
 
 
 
 
הפעם ברצוני לשתף אתכם עם בעיה של שתי מטופלות שלי שהגיעו עם כאבים שונים אבל הגורם משותף. מטופלת אחת בגיל50-55 סבלה שנים רבות מזריקת הרגל החוצה בזמן הליכה דבר שגרם לה לכאבים בברך בצד המידיאלי בכל הבדיקות שעשתה לא נמצאו ממצאים , בקיצור אמרו לה שהכול בסדר. מאוכזבת היגיע דרך קופת חולים לטיפול בפיזיותרפיה , בתום האבחון שעשו לה נאמר לה שהיא חייבת לחזק את שרירי הישבן והרגליים.

הפעם ברצוני לשתף אתכם עם בעיה של שתי מטופלות שלי שהגיעו עם כאבים שונים אבל הגורם משותף. מטופלת אחת בגיל50-55 סבלה שנים רבות מזריקת הרגל החוצה בזמן הליכה דבר שגרם לה לכאבים בברך בצד המידיאלי בכל הבדיקות שעשתה לא נמצאו ממצאים , בקיצור אמרו לה שהכול בסדר. מאוכזבת היגיע דרך קופת חולים לטיפול בפיזיותרפיה , בתום האבחון שעשו לה נאמר לה שהיא חייבת לחזק את שרירי הישבן והרגליים. מיד נרשמה לחדר כושר והחלה לעשות תרגילים של חיזוק שרירי הרגליים בין התרגילים שקיבלה לעשות היה דחיסת משקולות ברגליים, במשך הזמן כאבי הברכיים רק החמירו אבל נאמר לה שייקח קצת זמן עד שתחזק את השרירים . לדברי המטופלת מה שקרה זה שהכאבים בברך החמירו , והיא החלה להרגיש חוסר איזון באגן . באבחון הראשון שעשיתי שמתי לב שרגל ימין שבה הברך כואבת היא רגל קצרה מהתיאור של המטופלת שיש חוסר איזון באגן הוביל אותי לחפש את חוסר האיזון שנוצר גם בחלק העליון של הגוף , בין הדברים שמצאתי זה כיווץ בגב תחתון בצד שמאל דבר שגרם ללחץ בחוליה L3 חוליה זו מעצבבת את הברך בצד המדיאלי.בדיוק במקום שהיו הכאבים בברך. מטופלת שנייה היגיעה עם כאבים בגב תחתון לאחר צילומים ובדיקת צפיפות העצם נאמר לה שאין ממצאים ,ולכן נשלחה לפיזיותרפיה , בפיזיותרפיה הוחלט לחזק לה את שרירי הבטן בעיקר את RECTUS ABDOMINIS על מנת לשחרר לחץ מהגב ולהוריד את כאב הגב. דבר זה רק גרם לה כאבים חזקים יותר ולכן היגיעה אלי לטיפולים, גם כאן באבחון שעשיתי ראיתי שרגל אחת קצרה. ראשית יש להבין: מה זאת רגל קצרה? והאים הרגל קצרה או יושבת עמוק יותר בתוך המפרק? יש לבדוק האם הרגל באמת קצרה או שהיא יושבת עמוק יותר במפרק הירך עקב שרירים מקוצרים, ב98% מהמקרים הרגל אינה קצרה אלא יושבת עמוק יותר במפרק הירך. דבר זה גורם למספר בעיות בגוף. כגון צליעה , במצב של צליעה יכול להיבצר חיכוך באגן במפרק sacroiliac דבר העלול לגורם דלקת במפרק sacroiliac שהרבה פעמים מקרין על כאב ברגל השנייה , דבר שגורם לחשוב שבגלל שהרגל קצרה מפעילים יותר את הרגל הארוכה, אין זה נכון, מאחר והרגליים עובדות אותו דבר, מה שקורה זה שבצד שהרגל קצרה יש חיכוך של המפרק . דבר נוסף שרגל קצרה יוצרת זה חוסר איזון מבני בגוף מה שגורם לקיצור שרירים בגב בצד הנגדי של הרגל הקצרה , מה שיגרום ללחץ בצוואר בצד של הרגל הקצרה. אפשר לעשות בדיקה פשוטה כדי לראות האם הרגל קצרה או יושבת בתוך המפרק, אם הרגל יושבת במפרק אפשר לטפל בזה בקלות באופן יחסי יש לשחרר את שרירי מפרק הירך שמכווצים ומושכים את הירך לתוך המפרק ולכן נוצר מצב של רגל קצרה. אחרי שמשחררים את מפרק הירך יש לשחרר את שרירי הגב ושרירי הצוואר שהתקצרו , כמובן שיש לבדוק גם את שאר הגוף שלא נוצרו נקודות נוספות של קיצור שרירים. השרירים שמקוצרים הם: GLUTEUS , PIRIFORMIS GEMELLUS SUPERIOR OBTURATOR INFERERIOR GEMELLUS INFERIOR OBTURATOR EXTERNUS QUADRATUS FEMORIS HAMSTRINGS QUADRICEPS TENSOR FASCIAE LATAE SARTORIUS לא חייב להיות שכולם מכווצים יכול להיות רק חלק מהם. לכל שריר יש השפעה גם על בעיות אחרות. למשל GLUTEUS MINIMUS משפיע על כאבי בירכיים עקב שינוי יציבה .TENSOR FASCIAE LATAE ו QUADRICEPS יכול להשפיע על אגן בהטייה קלפי פנים/קדימה ולגרום לכאב גב תחתון. HAMSTRINGS יכול למשוך אגן אחורה והצידה ולגרום לכאב גב תחתון. יש לקחת בחשבון כאשר אנחנו עובדים על שחרור השרירים יכול להיות שהכאב בברך ישתנה ויעבור למקום אחר עקב שינוי ביציבה . גם כאב חזק יותר או שונה מראה על תחילת שינוי לטובה. בהיבט ההוליסטי אני רואה פחד משינוי בסיסי, פחד מדרך חדשה או משינוי הדרך.